Palais d'Iéna, Paryż, proj. Auguste Perret, fot. LPLT, (CC BY-SA 3.0)

Dom mody artyście żelbetu

Miuccia Prada – to postać znana każdej „fashion victim”, otaczają ją kultem ci, dla których moda jest sztuką. Dom mody Prada – to jedna z najbardziej luksusowych marek, produkujących stroje i dodatki, perfumy i obuwie, które kupić można w butikach na nowojorskiej Piątej Alei czy w pasażu Galleria Vittorio Emanuele II w Mediolanie. Nowojorski sklep flagowy Prady projektował Rem Koolhaas, tokijski – duet Herzog & de Meuron.

Palais d'Iéna, Paryż, proj. Auguste Perret, fot. LPLT, (CC BY-SA 3.0)
Palais d’Iéna, Paryż, proj. Auguste Perret, fot. LPLT, (CC BY-SA 3.0)

Teraz swoje związki z architekturą firma Prada pchnęła na nowe tory, organizując dużą wystawę retrospektywną jednego z najważniejszych architektów XX wieku, Augusta Perreta. Za organizację ekspozycji odpowiada Fondazione Prada, założona w 1993 roku przez Miuccię Prada fundacja sztuki współczesnej. Kuratorem wystawy jest historyk architektury Joseph Abram, zaś scenografię dla prezentacji zaprojektował zespół z pracowni OMA Rema Koolhaasa.

Théâtre des Champs Élysées, Paryż, proj. Auguste Perret, fot. Pline, (CC BY-SA 3.0)
Théâtre des Champs Élysées, Paryż, proj. Auguste Perret, fot. Pline, (CC BY-SA 3.0)

Czynna do 19 lutego 2014 roku wystawa odbywa się w Palais d’Iéna, jednym z najwyżej cenionych budynków, zaprojektowanych przez Perreta (zrealizowany w 1937 roku). Auguste Perret uważany jest za tego architekta, który dla nowoczesnego budownictwa „odkrył” żelbet. To Francuz bowiem zaczął z tego materiału wznosić obiekty zdobne i eleganckie, monumentalne i dekoracyjne. Pokazał, że żelbet może być plastycznym tworzywem, wbrew dotychczasowej opinii, że nadaje się najlepiej do obiektów przemysłowych lub jako materiał tylko konstrukcyjny. Perret w pierwszych dwóch dekadach XX wieku z żelbetu budował strzeliste wieże kościołów i mieszczańskie kamienice, budynki wystawowe i biurowce. Wiele z nich zdobnych jest w stylowy detal (np. modne wówczas art deco), doskonale wpasowując się w przestrzeń francuskich miast i trafiając w gust mieszczańskich odbiorców.

Église Saint-Joseph du Havre, proj. Auguste Perret, zdjęcie w domenie publicznej
Église Saint-Joseph du Havre, proj. Auguste Perret, zdjęcie w domenie publicznej

„Odbiorcy” marki Prada, bogaci mieszczanie, na pewno docenią stylowy pokaz  dorobku tego bez wątpienia ważnego architekta.

Dodaj komentarz