Nowicki_Barucki

MACIEJ NOWICKI – WIZJONER ARCHITEKTURY XX W. CO PO NIM ZOSTAŁO W WARSZAWIE?


wykład i spacer
czas: 22.07 (niedziela), g. 16.30
miejsce: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2, jak dojechać
wykład: Tadeusz W. Barucki oraz Piotr Kibort

Mimo, że Maciej Nowicki (1910-1950) należał do kręgu najwybitniejszych architektów żyjących i pracujących w Warszawie, znaczenie jego pracy i wkładu w rozwój światowej architektury, nie zostały u nas nigdy odpowiednio przedstawione, nie zajęły należnego im miejsca ani w świadomości mieszkańców miasta, ani w informacjach, którymi Warszawa promuje się w za granicą. Czas to naprawić.
Zapraszamy na wykład poświęcony dorobkowi Macieja Nowickiego, który odbędzie się w 22 lipca, w 60. rocznicę uchwalenia tzw. konstytucji lipcowej, w której po raz pierwszy Warszawa została wymieniona jako stolica Polski.

Nowatorskie projekty Macieja Nowickiego stanowiły inspirację dla wielkich nazwisk architektury drugiej połowy XX wieku, m.in. Kenzo Tange, Eero Saarinena, Araty Isozaki czy Frei Otto. Określany jest pionierem architektury drugiej połowy XX wieku. Jego pisma teoretyczno-architektoniczne wyprzedzały o dekadę teorie i myśl postmodernistyczną. W 1945 r. przedstawił śmiałą nowoczesną koncepcję nowego Śródmieścia dla powojennej Warszawy, nie zrealizowano jej. Jedyny budynek użyteczności publicznej wzniesiony w Warszawie według jego projektu – Centrum Edukacji Fizycznej zbudowane tuż przed wojną na terenie Klubu Sportowego Orzeł – jest dziś w fatalnym stanie, wymaga gruntownego remontu..

Budynek zaprojektowany przez Macieja Nowickiego (projekt z 1938, wraz ze Zbigniewem Karpińskim), stan 2012, fot. Bęc

Spotkanie przyjmie formę rozmowy z Tadeuszem Baruckim – teoretykiem i badaczem architektury, autorem wielu publikacji poświęconych twórczości Nowickiego. Wstępem do rozmowy będzie prezentacja postaci Macieja Nowickiego i jego architektury przygotowana przez historyka sztuki Piotra Kiborta. Po rozmowie zapraszamy na spacer do klubu KS Orzeł – gdzie znajduje się jedyny w Warszawie (poza domkiem dla rodziców na Bielanach) budynek zrealizowany przez Nowickiego (projekt z 1938, wraz ze Zbigniewem Karpińskim).  Dzisiaj budynek niszczeje, a okolica w której się znajduje stała się tematem ubiegłorocznej edycji międzynarodowego konkursu urbanistycznego EUROPAN 11. O nadesłanych propozycjach oraz wskazywanych przez nie możliwych kierunkach architektonicznej odnowy tej części Grochowa opowie Hubert Gerard Wójcicki, członek sądu konkursowego/www.europan.com.pl

MACIEJ NOWICKI (1910-1950) – autor pierwszych powojennych rozwiązań przestrzennych i urbanistycznych dla Warszawy jest najbardziej znanym na świecie polskim architektem-wizjonerem. Zaprojektowana przez niego nowatorska hala Paraboleum w USA była pionierską w skali światowej realizacją podwieszanego dachu, pozbawionego jakichkolwiek podpór, i stała się wzorem dla wielu obiektów sportowych i targowych na wszystkich kontynentach. Zginął w katastrofie lotniczej w momencie dynamicznego rozwoju kariery. Pochowany jest w Warszawie, na Cmentarzu Wawrzyszewskim.

TADEUSZ W. BARUCKI (ur. 1922) – polski architekt, niezależny badacz architektury, publicysta. Autor licznych książek przedstawiających syntezy architekturę wybranych krajów bądź stanowiące monografie architektów, m.in. Macieja Nowickiego. Autor kilkuset tysięcy przeźroczy dokumentujących architekturę całego świata. Współzałożyciel bazy informacji architektonicznej Arkisyst przy UNESCO. W 1981 r. otrzymał prestiżowe wyróżnienie im. Jeana Tschumiego, przyznawane przez Międzynarodową Unię Architektów UIA za promowanie kultury architektonicznej.

*Spotkanie jest zwiastunem planowanej na listopad 2012 wystawy CHWAŁA MIASTA, poświęconej promocji miast przez architekturę. Kuratorka: Małgorzata Kuciewicz / Centrala
Festiwal Synchronicity. Projekty dla Warszawy przyszłości jest realizowany przez Fundację Bęc Zmiana od 2007 roku.

Partnerzy dyskusji: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Klub Sportowy Sokół

Cykl Synchronicity. Projekty dla Warszawy przyszłości 2012 realizowany jest dzięki dotacji od Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz