Z cyklu "City", autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com

Miasto jako ekran

Francuski artysta Clément Briend tworzy instalacje świetlne, polegające na wyświetlaniu obrazów na budynkach, wiaduktach lub drzewach. Autor tak dobiera obrazy oraz lokalizacje, w których mają być wyświetlone, aby stworzyć nie tylko „zwykłą” projekcję, ale i zaburzyć percepcję widzów poprzez zbudowanie wrażenia trójwymiarowości obrazu oraz zmiany kształtu budowli, która jest ekranem.

Z cyklu "Cambodian Trees", autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com
Z cyklu „Cambodian Trees”, autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com

Najgłośniejszym projektem artysty jest ten dotyczący wierzeń i duchowości Kambodży. Zrealizowany w tym roku przy okazji festiwalu fotograficznego w Phnom Penh polegał na wyświetlaniu na drzewach wizerunków Buddy oraz gargulców, zdobiących tamtejsze świątynie. Za pomocą odpowiednio przystosowanych projektorów Briend tworzy „rzeźby”, wydobywając z ciemności fragmenty drzew i nadając im trójwymiarowe kształty, rysy twarzy, które na nich wyświetla.

Z cyklu "City", autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com
Z cyklu „City”, autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com

O ile projekt, zrealizowany w Kambodży miał na celu symboliczne poszukiwanie duchowości tamtej kultury, o tyle „City” powstał głównie jako gra z percepcją widza. Tu projekcje pojawiły się w miejskich przestrzeniach, na wiaduktach, elewacjach budynków, murach i schodach. Artysta wyświetlał na nich zdjęcia… innych części miasta po to, by skonfundować przechodniów, by wywołać u nich poczucie niepewności, czy to, co widzą, jest prawdziwym budynkiem czy projekcją.

Z cyklu "Legendes", autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com
Z cyklu „Legendes”, autor: Clément Briend, źródło: www.clementbriend.com

Jeszcze inny wyraz ma projekt „Legendes”, prezentowany w postaci wielkoformatowych fotografii na festiwalu muzycznym Rock en Seine. To przedsięwzięcie miało na celu popularyzację zabytków, zwrócenie uwagi młodych ludzi na ich wartość. Briend na różne zabytkowe obiekty (kościoły, pałace, archeologiczne wykopaliska czy obiekty obronne) wyświetlał fotografie rozbawionego tłumu festiwalowych widzów. Radosny nastrój ludzi, ich entuzjazm i emocjonalne zachowania nabrały zupełnie nowego znaczenia w chwili, gdy wyświetlono je na ścianie średniowiecznego zamku.

Dodaj komentarz