Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch

Muzyka z dmuchanej muszli

Lucerne Festival – to odbywający się od 1938 roku w szwajcarskim mieście letni festiwal muzyki klasycznej. Kojarzony z cenioną na świecie Lucerne Festival Orchestra, dyrygowaną przez Claudio Abbado jest znaną imprezą muzyczną.
27 września w japońskim mieście Matsushima rozpoczęła się wyjazdowa edycja festiwalu. O ile koncerty, firmowane znakiem Lucerne Festival, a odbywające się poza Szwajcarią miały miejsce już wcześniej, tegoroczny festiwal w Japonii jest mniej typowy. Głównie za sprawą sali koncertowej. Lucerne Festival Ark Nova (LFAN), bo taką nazwę nosi japońska edycja imprezy, został zorganizowany jako reakcja na klęskę trzęsienia ziemi i tsunami, które nawiedziły Kraj Kwitnącej Wiśni w 2011 roku. Przez cały październik w różnych miastach Japonii będą odbywały się koncerty, warsztaty, performensy oraz spotkania autorskie, związane z Lucerne Festival Ark Nova.

Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch
Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch

Wszystkie będą się odbywały w specjalnie na ten cel zaprojektowanej… dmuchanej sali koncertowej. Ze względu na zniszczenia, jakich dwa lata temu w Japonii dokonał żywioł, organizatorzy LFAN przywiozą ze sobą własną salę koncertową, którą szybko i łatwo da się ustawić w dowolnej lokalizacji.

Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch
Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch

Pomysłodawcą projektu sali Ark Nova jest pochodzący z Indii brytyjski rzeźbiarz, Anish Kapoor. W opracowaniu architektury sali współpracował z nim japoński architekt Arata Isozaki. Panowie stworzyli salę koncertową, mogącą pomieścić od 500 do 700 osób, którą za pomocą ciężarówki da się dowieźć w dowolne miejsce. To bowiem wykonana z tworzywa sztucznego dmuchana bryła. Od środka ta mobilna sala koncertowa przypomina muszlę, z zewnątrz posiada organiczny, obły kształt zbliżony do kuli. Poza efektowną formą, kształt budowli ma jej wnętrzu zapewnić też dobre warunki akustyczne.

Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.chProjekt nazwano „Ark Nova” nie bez przyczyny – pomysłodawcy przedsięwzięcia w wędrowaniu sali muzycznej po zniszczonych klęską żywiołową terenach widzą szansę na odnowę tych terenów, rozumieją to jako pomoc z podniesienia się po tragedii. Tak jak Arka Noego była ratunkiem przed potopem, tak Ark Nova ma być dla przytłoczonych dramatem Japończyków pomocą w powrocie do normalnego życia.

Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch
Sala koncertowa Lucerne Festival Ark Nova, proj. Anish Kapoor i Arata Isozaki; źródło: www.lucernefestival.ch

Koncepcja duetu Anish Kapoor i Arata Isozaki wywodzi się z podobnych przesłanek jak działalność Shigeru Bana, który dla terenów zniszczonych żywiołami projektuje domy, szkoły, kościoły zbudowane z tekturowych rur. W odróżnieniu od domów Bana sala koncertowa nie zapewnia dachu nad głową – pozwala wrócić do normalności dając szansę na uczestnictwo w normalnych wydarzeniach kulturalnych, które na zniszczone tereny wracają zazwyczaj w ostatniej kolejności.

Dodaj komentarz