Nastawnia PoC, Poznań, proj. Front Architects, źródło: www.frontarchitects.pl

Najlepsze mieszkanie – na dworcu

Niemiecki magazyn Der Spiegel donosił niedawno o błyskawicznie w Niemczech zyskującym popularność zjawisku, jakim jest adaptacja starych budynków dworcowych na cele mieszkaniowe. Prawie każdy niemiecki hipster marzy o tym, by wykupić lub wynająć mała stacyjkę i zamienić ją w dom, będący połączeniem lotu z sielskim domkiem na prowincji.

Nastawnia PoC, Poznań, proj. Front Architects, źródło: www.frontarchitects.pl
Nastawnia PoC, Poznań, proj. Front Architects, źródło: www.frontarchitects.pl

W XXI wieku zmienia się oblicze kolei – szybkie pociągi łączą oddalone od siebie o setki i tysiące kilometrów duże miasta, zaś małe, prowincjonalne stacje przestają być potrzebne, ruch lokalny coraz rzadziej obywa się pociągami. Budynki te – to zazwyczaj niewielkie, ale udane przykłady historyzującej architektury (większość powstawała na przełomie XIX i XX wieku, gdy dynamicznie rozwijała się kolej), są kameralne, urokliwe, mają wartość historyczną i zabytkową.

Nastawnia PoC, Poznań, proj. Front Architects, źródło: www.frontarchitects.pl
Nastawnia PoC, Poznań, proj. Front Architects, źródło: www.frontarchitects.pl

Zarządy kolei w wielu krajach europejskich na różne sposoby pozbywają się generujących koszty, a nie potrzebnych budynków małych stacji. Jak pisze Michael Kröger w Spieglu w Niemczech budynki takie wystawiane są na aukcje, na których można je kupić po wyjątkowo niskich cenach. Stacje wymagają potem zwykle sporych nakładów na remont czy dostosowanie do nowych funkcji, jednak wartość posiadania unikalnego, wyjątkowego domu jest przecież niepoliczalna.

Oferta PKP w ramach programu "Dworzec na własność", źródło: http://pkpsa.pl/nieruchomosci/sprzedaz/dworzec-na-wlasnosc
Oferta PKP w ramach programu „Dworzec na własność”, źródło: http://pkpsa.pl/nieruchomosci/sprzedaz/dworzec-na-wlasnosc

W Polsce w 2013 roku PKP wystawiło na sprzedaż 52 dworce. „„Dworzec na własność” to projekt realizowany przez PKP S.A. zakładający sprzedaż nieruchomości dworcowych na rzecz osób prywatnych, pasjonatów kolejnictwa czy instytucji. W ofercie spółki jest ok. 60 dworców zlokalizowanych w większości przy nieczynnych już liniach kolejowych. Wiele z nich to nieruchomości położone w atrakcyjnych rejonach Polski. Dotychczasowi nabywcy wykorzystali dworce na cele prywatne, urządzając w nich np. domki letniskowe. Część nieruchomości została zagospodarowana na potrzeby małego biznesu – winiarnię, kawiarnię, sklep. Atutem oferowanych nieruchomości są wyjątkowe walory architektoniczne, a także udokumentowana historia związana z budową dworców oraz linii kolejowych, przy której się znajdują” – można przeczytać na stronie internetowej prowadzonej przez PKP akcji „Dworzec na własność”. W Polsce można wejść w posiadanie stacji kolejowej na drodze przetargu. Daty ich ogłoszenia można śledzić na stronie internetowej PKP.

Stacja Kolejowa Warszawa Falenica - widok z peronu zachodniego, fot. Mateusz Włodarczyk, (CC BY-SA 3.0)
Stacja Kolejowa Warszawa Falenica – widok z peronu zachodniego, fot. Mateusz Włodarczyk, (CC BY-SA 3.0)

Opracowany dwa lata temu przez poznańską pracownię Front Architects projekt nadania nowej funkcji budynkowi kolejowej nastawni, położonej w samym centrum Poznania, obok Dworca Głównego był szeroko opisywany jako wyjątkowo udany. W malowniczym budynku przy torach powstała klubokawiarnia, której wystrój stanowią także przyrządy związane z koleją. W Falenicy (peryferyjna dzielnica Warszawy) w zabytkowym dworcu także działa klub z kawiarnią, organizowane są tu pokazy filmowe, warsztaty dla dzieci, imprezy taneczne. Adaptacja budynku stacji na cele kulturalne uratowała urodziwy budynek przez popadnięciem w ruinę.

Dodaj komentarz