Segregacja na chodniku

Brytyjska sieć Argos, zajmująca się sprzedażą elektroniki, sprzętu gospodarstwa domowego, zabawek, ubrań, biżuterii, artykułów sportowych, posiadająca swoje wielkie sklepy w centrach handlowych oraz przy licznych w Wielkiej Brytanii ulicach handlowych od 1 listopada w Liverpoolu wprowadziła w życie eksperymentalny pomysł o nazwie „fast track”. Wzdłuż głównej handlowej ulicy wyznaczony został pas dla tych pieszych, którzy zakupy robią szybko i nie lubią przeciskać się wśród wędrujących wśród witryn mniej zdecydowanych klientów.

O ile zabieg firmy jest czysto marketingowy – zbliża się szał przedświątecznych zakupów i sieć chciała w ten sposób podkreślić fakt, że w ich sklepach zakupy można zrobić szybko i sprawnie – realizacja z Liverpoolu pobudziła na chwilę dyskusję o tym, czy na ruchliwych ulicach rzeczywiście potrzebne są osobne pasy dla różnych użytkowników? W Chinach istnieją już pasy dla pieszych, którzy podczas przemieszczania się używają tabletów czy smartfonów (a więc patrzą w monitor, nie na drogę). Czy czekają nas wielopasmowe chodniki dla precyzyjnie posegregowanych pieszych?

www.theguardian.com
www.theguardian.com