Times Square w Nowym Jorku kilka lat temu; kadr z prezentacji Janette Sadik-Khan podczas konferencji TED

Zmiana organizacji ruchu

Janette Sadik-Khan, komisarz ds. transportu w nowojorskim ratuszu podczas konferencji TED we wrześniu 2012 roku przedstawiła jeden z najszerzej komentowanych fenomenów, jedną z częściej omawianych zmian urbanistycznych, jaka zaszła w ostatnich latach w miastach na świecie. Zminimalizowanie ruchu samochodowego na kilku do niedawna zajętych prawie całkowicie przez auta ulicach Nowego Jorku było rewolucją, która do niedawna trudna była do wyobrażenia. Times Square, pewnie najlepiej rozpoznawalne miejsce na Mahattanie znamy z pocztówek jako pełne neonów, reklam i… stojących w korku samochodów. Teraz ruch prywatnych pojazdów jest tam bardzo niewielki, a plac oddano pieszym i rowerzystom. Kiedyś żaden nowojorczyk nie przyszedłby na Times Square posiedzieć przy kawie ze znajomymi czy dziećmi – był tu zbyt duży hałas, zbyt duży ruch, zresztą nie było nawet miejsca na stoliki kawiarniane, bo większą część placu zajmowała jezdnia.
Początkowo idea zamknięcia dla ruchu niektórych ulic spotykała się z ogromną niechęcią – dziś, kilka lat po tym, gdy zmiany zaczęto wprowadzać, ponad 70% ludzi się z nich cieszy.

Times Square w Nowym Jorku kilka lat temu; kadr z prezentacji Janette Sadik-Khan podczas konferencji TED
Times Square w Nowym Jorku kilka lat temu; kadr z prezentacji Janette Sadik-Khan podczas konferencji TED

Podczas konferencji TED Janette Sadik-Khan opowiedziała krok po kroku rodzenie się idei zmniejszenia ruchu samochodowego, powody, dla których się na nie ratusz zdecydował, problemy, z jakimi trzeba było się uporać. Efekt, który bezsprzecznie jest pozytywny, daje jednak nadzieję na to, że i w innych miastach urzędnicy pójdą w ślady Nowego Jorku. Bo jeśli tam się to udało, nie może się nie udać w mniejszych miastach!

Dodaj komentarz